Background

Ramazan Ayında Beslenme




Ramazan ayına girdiğimiz şu günlerde oruç tutan insanların yeterli ve dengeli beslenmeleri çok önemlidir. Yanlış beslenme alışkanları sağlık problemlerine neden olabilir. Ramazan ayı boyunca sahurdan iftara kadar uzun bir süre açlık dönemi yaşandığı için metabolizma hızınız düşer bu da ; kan şekeri düşmesine, mide de yanma, baş dönmesi, halsizlik, düşük tansiyona, sürekli üşümeye, kilo alımına  ve kuru bir cilde neden olur. Şeker hastalığı olanlar, gebe ve emzikliler, çok yaşlı ve hasta olanlar, ağır kalp ve böbrek hastalığı olanlar, hipertansiyon hastaları ve kronik bir hastalığı olan kişiler doktorlarına ve diyetisyenlerine mutlaka oruç tutma konusunda danışmalıdırlar. Bu tür rahatsızlığı olan bireylerin oruç tutmaları sağlıkları açısından riskli olabilir.

Oruç tutan kişiler mutlaka sahura kalkmalıdır. Bu şekilde hem aç kaldığınız süre azalır hemde daha az metabolizmanız yavaşlar. Sahur yemeğinde süt, yoğurt, peynir, yumurta, menemen ekmek, meyve gibi besinlerden oluşan bir kahvaltı yapılmalı yada çorba, zeytinyağlı yemekler, sebze yemekleri, yoğurt, meyve, ekmek gibi besinlerden oluşan hafif bir öğün şeklinde de tüketebilirsiniz.
 
Ülkemizde yapılan bir araştırmada iftar sofrasında normal bir insana yetecek yemeğin 2-3 katından fazla yemek bulunduğu belirtilmiştir.
 İftarda 2-3 tane hurma ile yemeğe başlanıp, çorba içildikten sonra 15 dakika dinlenip daha sonra ana yemeğe geçilmelidir.
Yine enerji veren ve açlık kan şekerini dengeli bir biçimde yükselten besinler (beyaz ekmek, pirinç pilavı gibi glisemik indeksi yüksek olan gıdalar yerine bulgur pilavı, kepekli ekmek veya kepekli makarna gibi posalı besinler) tercih edilmelidir.
Gün boyunca vücudumuz susuz kaldığı için iftardan sahura kadar olan sürede 1,5- 2 litre su mutlaka tüketilmelidir.
İftarda şerbetli tatlılar yerine sütlü tatlılar yada meyve tatlıları yemekten 30 dakika   sonra tüketilmelidir. Meyveleri kiloyla değil adet adet tüketmeliyiz.
Yemekleri hızlı yemekten kaçınmalı, yavaş yavaş ve iyice çiğneyerek yenmelidir.
Tek seferde büyük porsiyonlar yerine, iftardan sonra birer saat ara ile her seferinde ara ara küçük porsiyonlar şeklinde beslenilmelidir.
İftar yemeğinden hemen sonra televizyon veya bilgisayar karşısına geçmek, koltukta dinlenmek yerine biraz hareket etmek, kısa mesafeli yürüyüşler yapmak sindirime yardımcı olması açısından yararlı olacaktır.
Yemeklerin pişirme yöntemleri çok önemlidir; özellikle ızgara, haşlama ve fırında yapılan yemekler tercih edilmelidir. 
Yemeklerin yağı suyunda olduğu için sebze veya et yemeklerinin suyunun tüketilmemesine özen gösterilmelidir.
İftardan sahura kadar olan sürede 2 fincan yeşil çay ve 1 tane rezene çayı tüketimine özen gösterilmelidir.
Özellikle kızartmalardan, hamur işlerinden, aşırı şeker ve yağ içeren besinlerden uzak durmanız, gece oluşabilecek hazımsızlıklara ,mide yanmalarına ve kilo problemlerine karşı sizi koruyacaktır.
Ramazan ayında günlük gereksinmenizi iftar sahur ve ara öğüne dengeli bir şekilde yayabilirseniz bu dönemi sağlıklı dengeli ve formda geçirip,ramazanın amacına uygun vücudunuzu dinlendirmiş olursunuz. Özellikle iftar sofralarında hangi yiyecekleri yemeniz gerektiğini seçebilirseniz hem tok kalıp hepte dengeli bir dönem geçirirsiniz.
İftarda yemekle birlikte tüketilen çay,kahve demir emilimini azalttığı için iftarda 1 saat sonra açık bir şekilde çayınızı,kahvenizi tüketmelisiniz.
 
Tasarım ve Yazılım: Rizedeyiz Bilgi İşlem